Biegamy w Kołobrzegu

 

rady

dla początkujących

ciekawostki

dla biegaczy

 

Nie biegasz, ale chciałbyś zacząć

Nie będziemy pisać, dlaczego warto biegać, bo to wszyscy dobrze wiedzą. Ale skoro wiedzą to dlaczego nie biegają? Przecież 90% ludzi może biegać mniej lub bardziej intensywnie bez względu na wiek. 

A dlaczego Ty nie biegasz?

Wyjazd do obcego miasta to świetna okazja do eksperymentu, grunt, że blokuje cię wstyd przed ludźmi. Dlatego łatwiej będzie się przełamać daleko od domu, w obcym mieście, gdzie nikt cię nie zna i Ty nie znasz nikogo. W dodatku od razu przekonasz się, że w Kołobrzegu biegają absolutnie wszyscy! Duzi i mali, starzy i młodzi, grubi i chudzi, jest absolutnie pewne, że nikt nie będzie zwracał na Ciebie uwagi, bo biega mnóstwo ludzi a każdy jest inny. Bieganie daje energetycznego kopa, poprawia wytrzymałość, odchudza, więc zanim zrezygnujesz z tych wszystkich dobrodziejstw z powodu wstydu przed innymi ludźmi, daj sobie szansę w obcym miejscu i spróbuj!
No i dlatego warto spróbować w czasie urlopu w Olympie, bo ośrodek jest położony w dzielnicy uzdrowiskowej w odległości 300 m od plaży (czyli w strefie jodu) i 150 m od parku, do którego dojdziesz w czasie ok. 3 min.
Skompletowanie najtańszego letniego stroju do biegania (buty, spodnie, koszulka) może zamknąć się w kwocie nawet 130 zł. Na początek to w zupełności wystarczy. Jeśli bieganie Cię wciągnie, to sam zadecydujesz ile chcesz zainwestować i jak bardzo profesjonalnie chcesz wyglądać na treningu.
Po co jedziesz na urlop? Żeby robić coś innego niż w domu przez cały rok. Więc jeśli spędzasz czas wolny na kanapie, to w czasie urlopu zmobilizuj się i wyjdź na zewnątrz. Po pierwsze urlop trwa tylko kilka dni, więc jakoś to przeżyjesz a po drugie jak płacisz ciężkie pieniądze za możliwość oddychania morskim aerozolem, to szkoda marnować ten czas w hotelowym pokoju.
Oj zmieni, zmieni i sam się zdziwisz jak szybko! Efekty są widoczne prawie natychmiast. Przy połączeniu treningu z dietą można zobaczyć spadek wagi już po 2 dniach a w ciągu tygodnia można zrzucić ok. 1 kg masy. Ale to nie jedyne zmiany jakie można osiągnąć. Oprócz tego bieganie reguluje ciśnienie krwi, dotlenia cały organizm, reguluje gospodarkę hormonalną. Reasumując, jak schudniesz przez tydzień 1 kg, jak zobaczysz, pod tłuszczykiem zarys mięśni, jak zaczniesz zasypiać bez problemu i wstawać w radosnym nastroju to sam się przekonasz jak bardzo bieganie może zmienić Ciebie i Twoje życie.
Racjonalne bieganie, czyli bieganie bez nadmiernego forsowania organizmu, nigdy nie będzie męczarnią. Należy tak dozować wysiłek, żeby się nie „zarzynać”. Mamy odczuwać przyjemne zmęczenie (a nie totalne wyprucie) i wypływającą z niego satysfakcję.
Jeśli wolisz jazdę na rowerze to też super, zwłaszcza jeśli masz problemy ze stawami albo koniecznie chcesz wyrzeźbić mięśnie pośladkowe. Ale pamiętaj, że bieganie skuteczniej spala tkankę tłuszczową, bo 5 min. biegania = spalenie 430 kcal a 5 min. jazdy na rowerze = 350 kcal (w obu przypadkach rozpatrujemy wolne tempo). Poza tym bieganie angażuje bardziej mięśnie górnej połowy ciała, jest dyscypliną całoroczną i może być uprawiane wszędzie, bo na upartego można biegać nawet w domu (bieg w miejscu).
W takim razie spójrz niżej i zaraz się wszystkiego dowiesz

Pierwsze 3 kroki, żeby zacząć biegać i się nie zrazić

Kup strój do biegania. Najważniejsze są buty, bo to one chronią stawy. Buty powinny być o cały numer większe! Stopa intensywnie pracuje w czasie biegu i musi mieć miejsce. Kup buty dla biegaczy. Nie bój się ceny, bo one zaczynają się już od 60-70 zł. Takie obuwie ma specjalną podeszwę, która amortyzuje wstrząsy. Tanie buty szybko się zużyją, ale zdążą nauczyć Cię jakie mają wady, więc jeśli wytrwasz w bieganiu to następną parę kupisz świadomie. Jeśli chodzi o strój do biegania to właściwie wystarczy zwykły dres, ale za niewielką kwotę można kupić zestaw z tkaniny oddychającej, co bardzo poprawia komfort w czasie wysiłku. NIGDY nie zakładaj polarowej bluzy! Znamy ludzi którzy tak robili i się zniechęcili, bo wracali z biegania na wpół uduszeni.

Wybierz dobrą porę dnia. Nie zmuszaj się do wysiłku np. o 6 rano. Biegaj wtedy kiedy masz dużo energii, ale przynajmniej 2 godziny po dużym posiłku! Ważne jest również nastawienie. Nie traktuj tego jak przymusu, bo nigdy nie będziesz odczuwał radości. Pomyśl ilu ludzi na świecie zazdrości Ci możliwości swobodnego biegania po starym parku z widokiem na morze, wdychania czystego powietrza przesyconego nadmorskim aerozolem!Po powrocie będziesz odczuwać głód, to zupełnie prawidłowe i nie należy z tym walczyć. Najlepiej byłoby spożyć coś wysokobiałkowego, ale nie jest to takie ważne (przynajmniej na początku). Najważniejsze, żeby to nie były słodycze

Osoby całkiem początkujące (ostatni bieg na lekcji WF 20 lat temu) powinny zapomnieć o ustalaniu dystansu. Żadnych planów typu „muszę dziś przebiec 5 km”. To prosta i pewna droga do „zarżnięcia”. Takie osoby powinny ustalić sobie czas np. „dziś będę trenować przez całą godzinę”. Wiadomo, że nie będą w stanie nawet truchtać bez przerwy i to jest oczywiste. Należy delikatnie biec na tyle na ile mamy sił a jak poczujemy, że robi się nieprzyjemnie, to zaczynamy maszerować. Ale nie doprowadzamy się do stanu totalnego wyczerpania czyli braku oddechu, zawrotów głowy itp. Z każdym kolejnym treningiem organizm będzie silniejszy i da nam sygnał, że może biec szybciej i dłużej. To bardzo ważne, żeby na początku się nie katować ponad miarę, bo tak właśnie mnóstwo ludzi się zniechęciło i odpuściło. Na ostry trening przyjdzie czas, kiedy organizm polubi wysiłek i sam będzie się go domagał.

 

Kołobrzeskie zawody dla biegaczy

Bieg Zaślubin

termin: zawsze w okolicach 18 marca
dystans: 15 km
kategorie wiekowe:
trasa: 3 pętle od Sanatorium Ikar, przez park zdrojowy, meta na wysokości kortów tenisowych

Impreza z okazji wyzwolenia Kołobrzegu w dniu 18 marca 1945 r, po krwawych dwutygodniowych walkach, w których zginęło kilka tysięcy żołnierzy Wojska Polskiego i Armii Czerwonej. Po wyzwoleniu miasto w ok. 80-90% składało się z ruin. W roku 2016 odbyła się 30 edycja imprezy z udziałem setek biegaczy z całego świata. Najlepszy czas 44:59 uzyskał Kenijczyk Kibire Moses Kipruto. Bieg ukończyło 1083 zawodników.

Kołobrzeg Maraton

termin: zawsze w długi weekend majowy
dystans: maraton
kategorie wiekowe:
trasa: start przy Hotelu ProVita, bieg ścieżką rowerową wzdłuż plaży przez Sianożęty, Ustronie Morskie do Gąsek i z powrotem

Maraton odbywa się cyklicznie od roku 2013 i składa się z 3 edycji: ostry maraton czyli pełny dystans, 1/2 maraton oraz Maraton Kids, dla dzieci w wieku od 5 do 13 lat

AddThis Social Bookmark Button